17/10/16

Λεονάρντο ντα Βίντσι – Λεόν Μπαττίστα Αλμπέρτι – Αντρέα Πότσο, Διά την ζωγραφίαν. Οι πρώτες μεταφράσεις κειμένων τέχνης από τον Παναγιώτη Δοξαρά

Τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016, στο Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, παρουσιάστηκε η έκδοση Λεονάρντο ντα Βίντσι – Λεόν Μπαττίστα Αλμπέρτι – Αντρέα Πότσο, Διά την ζωγραφίαν. Οι πρώτες μεταφράσεις κειμένων τέχνης από τον Παναγιώτη Δοξαρά, έκδοση-επιστημονική επιμέλεια-εισαγωγή: Παναγιώτης Κ. Ιωάννου, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας.Παράλληλα, εγκαινιάστηκε η έκθεση τεκμηρίων «Η Πραγματεία περί Ζωγραφικής του Λεονάρντο ντα Βίντσι: από το χειρόγραφο στο έντυπο», η οποία θα λειτουργεί στον χώρο του Ιδρύματος Λασκαρίδη έως τις 26 Οκτωβρίου (ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή, 9:00-17:00).Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυναν η Καλή Κυπαρίσση, εκ μέρους του «Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη», και ο Χρήστος Χατζηιωσήφ, Διευθυντής του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών του ΙΤΕ. Για την έκδοση μίλησαν η Όλγα Γκράτζιου, ομότιμη καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, ο Δημήτρης Αρβανιτάκης, ιστορικός-υπεύθυνος εκδόσεων του Μουσείου Μπενάκη, και ο Νίκος Χατζηνικολάου, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.


 Η κ. Γκράτζιου παρουσίασε τον καλαίσθητο τόμο, στον οποίο εκδίδονται οι μεταφράσεις καταστατικών κειμένων της ευρωπαϊκής ζωγραφικής που εκπόνησε στις αρχές του 18ου αιώνα ο ζωγράφος Παναγιώτης Δοξαράς. Επεσήμανε ότι τόσο η έκδοση όσο και η εκτενής και κατατοπιστική εισαγωγή του επιμελητή και σχολιαστή της Παναγιώτη Ιωάννου, που παρουσιάζει μεταξύ άλλων την υποδοχή του αμφιλεγόμενου έργου του Δοξαρά, ανοίγει δυναμικά τη συζήτηση για την επανεκτίμηση του συνολικού έργου και της προσωπικότητας του ζωγράφου.
Ο κ. Αρβανιτάκης επικεντρώθηκε σε δύο βασικά ερωτήματα: Πρώτον, στην απεύθυνση της μετάφρασης του Δοξαρά και στις δυνατότητες επίδρασής της στον εκτός του Ιονίου ελληνικό χώρο, και, δεύτερον, στην πρόσληψη της τέχνης του Δοξαρά και της «Επτανησιακής τέχνης» κατά τον δέκατο ένατο αιώνα. Βασική θέση του ομιλητή ήταν ότι, για την κατανόηση της λειτουργίας της μετάφρασης αλλά και του χαρακτήρα της τέχνης του Ιονίου, είναι απαραίτητη η γνώση του πλαισίου των ιστορικών συνθηκών εντός των οποίων διαμορφώθηκε η συγκεκριμένη καλλιτεχνική έκφραση.
Ο κ. Χατζηνικολάου τόνισε ότι η δημοσίευση του Τέχνη Ζωγραφίας του Παναγιώτη Δοξαρά ανοίγει νέους δρόμους στη μελέτη της διείσδυσης της δυτικής θεωρίας της τέχνης στον ελλαδικό χώρο.Την εκδήλωση συντόνισε ο Παναγιώτης Ιωάννου, επιμελητής της έκδοσης, ο οποίος μίλησε για τις ματαιώσεις προηγούμενων προσπαθειών και τις περιπέτειες της σημερινής έκδοσης της Πραγματείας, τονίζοντας τη σημασία της για την εποχή μας.Αποσπάσματα από κείμενα του Λεονάρντο ντα Βίντσι διάβασαν η Κλεοπάτρα Κυρτάτα, φιλόλογος, και ο Μενέλαος Κυπαρίσσης, ηθοποιός-φιλόλογος.Πλήθος κόσμου παρευρέθηκε στην εκδήλωση, άνθρωποι από τον χώρο της τέχνης και του βιβλίου, μέλη του ακαδημαϊκού τομέα, καθώς και σπουδαστές του εικαστικού χώρου.
(Από: http://www.laskaridou.gr/leonardo-da-vinci-leon-battista-alberti-andrea-pozzo-dia-tin-zografian-panagiotis-doxaras/)

Δεν υπάρχουν σχόλια: